پروژه درس قرائت قران کریم از شاهین نظیری

نام و نام خانوادگی: شاهین نظیری منفردی                                                                  

موضوع: ارتباط قران و شیمی             

ابتدا اشاره به فرستادن انبيا با عدل و سپس از خصوصيات آهن

كه فوايد زيادي دارد و براي حفظ عدالت آفريده شده صحبت مي كند. 

خب چي فکر ميکنيند؟؟؟!!! 

به نظرتون چه رابطه اي بين آهن / عدالت / شيمي وجود داره..... 

به شکافت هسته اي و همجوشي هسته اي فکر کنين..... 



پاسخ: 

از لحاظ شيميايي آهن داراي عدد اتمي زوج است و پايداري

 نسبي بيشتري نسبت به عناصر با عدد اتمي فرد دارد و نسبت

به آنها فراواني نسبي بيشتري دارد.فراواني عناصر به پايداري

 آنها مربوط است.اين پايداري بر اساس انرژي اتصال بيان مي شود.

هنگام تشكيل هسته اتم از اجزاي آن مقداري ماده به انرژي

 تبديل مي شود كه اين انرژي براساس را رابطه زير بيان مي شود: 

E=(Δm)C2 

ادامه نوشته

پروژه درس قرائت قران کریم از مسعود جاوید


موضوع :

رابطهء قرآن با سیاست

نام استاد:

جناب  آقای سعید کریمی

نام تهیه کننده:

مسعود جاوید

رشته :

عمران

پائیز 92

 

 

مقدمه:

جامعيت قرآن كريم از جمله ويژگيهاي قرآن است كه مورد قبول همگان است. در قرآن كريم از مباحث و موضوعات مختلفي بحث شده است كه نشان از گستردگي و عمق والاي معارف آن است. يكي از مباحثي كه در قرآن كريم به آن اهميت خاصي داده شده مباحث سياسي است.

مسأله مهم و اساسي ارتباط دين و سياست را مي‌‌توان در معارف قرآن كريم به وضوح دريافت. از آن طرف، در مباحث سياست با توجه به اتقان مباحث سياسي قرآن، استفاده‌هاي فراواني از قرآن مي‌شود. مباحثي مانند ضرورت تشكيل دولت و حكومت، روابط بين‌الملل، شورا و مشورت نظام سياسي و مفاهيم مختلف سياسي و... از ديدگاه قرآن كريم را در اين نوشتار به اختصار مورد بحث و بررسي قرار مي‌دهيم.

ادامه نوشته

پروژه درس قرائت قران کریم از مرتضی نباتی


مـنـظـومـه شـمـسـی

آفرينش منظومه شمسی

«آيا آفرينش شما مشکل تر است يا منظومه شمسی؟ جوانب آن را بهم آورده غلظت آنرا بالا برد و آنرا ساخت ـــ و شب و روز را برای آن درست کرد»! « زمين و سيارات را نوآوری نمود».

(واژه «سَـمْـک» به معنی: غـلظت و تراکم و کـلـفــتیِ بهـم برآمده است. يعنی جمع و جور و کلفـت و متراکم شده. و واژه «رَفع» در آيه نيز به معنی: "بالا بردن و افزايش دادن" است که از معانی آن است).

نکات آيات: 1ــ بالا بردن غلظت منظومه شمسی و درست کردن آن.2ــ مرده بودن و دوباره پا گرفتن منظومه شمسی. 3ـــ درست کردن شب و روز برای منظومه شمسی.

 

1ــ بالا بردن غلظت منظومه شمسی و درست کردن آن:

مـنـظـومـه شمسی ما که حدوداً 5 ميليارد سال عمر دارد در ابـتدا ابر بوده که شامل دود و گاز و خاکستر و غبار و برخی عناصر بوده، و در فضای منظومه شمسی پراکنده بوده است. بعد بادی که ظاهراً مـوج ناشی از انـفـجار سـتـاره ای بـوده ابعاد و جوانب آن را بهم آورده و مـنـظـومـه شـمـسی بصورت يک ديسک در آمده بوده که بدور خود می چرخيده است. بعد در قـسـمـت مرکزی آن ابر که کلفـت تر بوده، نـيروی جاذبه مـواد بيشتری را جـذب نـمـوده و در آن ناحيه متراکم گرمای لازم برای ايجاد واکنشهای هسته ای فراهم گشته و خـورشـيـد شکـل گرفـتـه است. و در اطراف آن حـلـقـه هـای ديگری از گاز و غـيره به چرخش در آمده که رفـته رفـته به کره های بزرگتری تبديل شده اند که همان سيارات فعلی منظومه شمسی باشند. (در رابطه با پيدايش منظومه شمسی چندين نظريه وجود دارد و ما طبعاً آنکه با آيات قرآن می خواند را می گيريم).

در سوره انبياء آيه 56 می خوانيم: «رَبُّـکُـمْ رَبُّ السَّـمـواتِ وَ الْاَرْضِ الـَّـذی فـَطـَرهُـنَّ = آفريدگار شـما آفريدگار سيارات و زمين است که آنها را از درون (از مرکز) درست کرد»! « فـطـر» از جمله به معنی: "از درون و مرکزيت خود برآمدن، شکل گرفـتن، و درست شدن" است. هر کره ای نيز وقتی می خواهد درست بشود، در ابتدا در مرکز آن نيروی جاذبه آغاز به جذب مواد بدور خود می کند و رفته رفته بزرگ و بزرگ تر مـی شود و به اين شکـل کره شکل می گيرد.

ادامه نوشته

پروژه درس قرائت قران کریم از سجاد افشار


به نام خدا

 

نام و نام خانوادگی: سجاد افشار

 

شماره دانشجویی :900700160

 

موضوع: حیوانات پس از مرگ

 

 

 

 

 

روح حيوانات پس از مرگ چي ميشه؟ كشتن مگس و اينجور حشرات گناه داره؟

 

براساس تحقيقات فلاسفه اسلامى، گياهان و حيوانات نيز روح وبه تعبير ديگر نفس دارند. البته روح يا نفس آنها متفاوت با نفس انسان است و نفس گياه نيز متفاوت با نفس حيوان است.

درباره حشر حيوانات در آخرت از بعضى آيات چنين به دست مى‏آيد كه حيوانات در آخرت محشور مى‏شوند. در اين که حيوانات و گياهان و حتي جمادات داراي روح و حرکت مي باشند ترديدي نيست. اما اين که همه اينها در قيامت محشور شوند ضرورت ندارد زيرا قيامت صحنه حسابرسي و بهره گيري از مسؤوليت هاست.

اگر ساختار فکري ما تنها براساس علوم تجربي و طبيعي و يا فلسفي باشد «قانون بقاء ماده و انرژي» و يا «موجود معدوم نمي شود» را مطرح مي کنيم و لذا نابودي را محال مي دانيم.

اما اگر علاوه بر دانش تجربي و فلسفي، مبناي معرفتي و عرفاني داشته باشيم مي توانيم بگوييم خداوند توانايي آفرينش هر جهاني را متناسب با مقتضيات آن را دارد و همان طور که مي تواند با فرمان «کن فيکون» (بقره، آيه 117) باش پس مي باشد. ( باش پس مي شود) موجودي را بيافريند.

با قطع فيض از موجود مي تواند تمام قالب هاي آن را بشکند «يوم تبدل الارض غير الارض والسموات؛ روزي که زمين به غير اين زمين و آسمان ها (به غير اين آسمان ها) مبدل مي گردد» (ابراهيم، آيه 48).

لذا وقتي نظام دنيا دگرگون مي شود، آن چه که به مقتضاي نظام آخرت لازم است تحقق مي يابد و ضرورتي ندارد عين همان سنگ ها با عين همان گياهان و يا حيوانات محشور شوند و روح و حرکت آن موجودات که به وسيله فرشتگان تدبير مي شود «فالمدبرات امرا...؛ و کار (بندگان) را تدبير مي کند» (نازعات، آيه 5). همچنان باقي هستند بدون اين که نياز به تقسيم و انقسام به تعداد موجودات داشته باشند.

براي توضيح بيشتر نسبت به حيوانات توجه شما را به متن زير جلب مي کنيم.
ادامه نوشته

پروژه درس قرائت قران کریم از رضا آزاده تبریزی


رابطه قرآن و علم و راهکار حل تعارضهای ظاهری آنها

رابطه قرآن و علم، سازگاری، تعامل سازنده و تأیید متقابل است. هم قرآن به علم تشویق می‌کند و هم علم شگفتیها و اعجازهای علمی قرآن را تأیید و هر روز مطلب جدیدی از حقایق علمی قرآن را کشف می‌کند.

چکیده:

 

در این مقاله به احتمالات رابطه علوم تجربی و دین (با تاکید بر حوزه قرآن) پرداخته شده است. نخست تداخل علم و دین مطرح و سپس تعارض واقعی و ظاهری علم و دین مطرح شده و تعارض واقعی با دلایلی محال انگاشته شده و تعارض ظاهری پذیرفته شده اما قابل حل دانسته شده است و راهکاری برای رفع تعارضات ظاهری بیان شده که تصرف در ظاهر آیات در هنگام تعارض با علم قطعی و پی‌گیری خطای مقدمات فهم علمی و فهم تفسیری در هنگام تعارض نصوص با علم قطعی پیشنهاد شده است. با شواهدی مردود شمرده شده است و با شواهد و دلایل قرآنی رابطه سازگاری و تعامل بین علم و دین پذیرفته شده است. در این مقاله به دیدگاه‌های اخیر دکتر سروش در مورد بن بست تعارض قرآن و علم اشاره شده و با توجه به مطالب فوق مورد نقد قرار گرفته است.

 

طرح مسأله:

 

هنگامی که بحث در مورد قرآن و علوم تجربی است، ناچاریم بحث را به طور عام یعنی در رابطه با کل دین (اعم از قرآن، ‌حدیث و...)، مطرح کنیم و حتی مطلب را محدود به دین یا کتاب خاصی نسازیم، هر چند که  در پایان مباحث را بر رابطه‌ قرآن و علم تطبیق کنیم.در طول عصرها و قرون متمادی دانشمندان دینی و عالمان از هم جدا نبوده‌اند و گاه یک نفر، فیلسوف، متکلم، شاعر، ادیب، فقیه و پزشک بود. نتیجه‌ی علمی این شیوه، اختلاط علوم و موضوعات آنها و گاه اظهارنظر هر کدام، به جای دیگری بود.

ادامه نوشته

پروژه درس قرائت قران کریم از مرجان نظری


رابطه انسان و خدا

مقدمه:

 اولين و شايد مهمترين سوالي كه درذهن شما خطور مي كند، اينست كه چرا ما نياز به بحث و گفتگو و تحليل  مسئله ( رابطه خدا و انسان) درقرن حاضر داريم؟! دلايل زيادي را مي توان نام برد، اما ٣ دليلي را كه شايد پررنگ تر نسبت به دلايل ديگر به نظر مي رسند در اينجا يادآور مي شويم. لازم به ذكر است كه دراين بحث تا حد ممكن سعي شده است مطالب بصورت ساده و خلاصه بيان شود 

 

الف ـ فقدان معنويت در جهان كنوني

ب ـ سو استفاده از اديان

ج ـ پيشرفت علم

 پس از شرح و توضيح مختصری درباره سه دليلی که در بالا نام برده شده است، به مسئله اثبات خدا و برهان ها و دلايل وجود خدا می پردازيم. سپس به مسئله جبر و اختيار انسان در اديان پرداخته و تا حد مختصری آن را تحليل می کنيم. اميد انكه اين مقاله براي شما مفيد واقع شود.   

 الف ـ فقدان معنويت در جهان کنونی

 همانطور كه مي دانيم قرن 21 ، قرن فضا ، قرن علم و قرن مشينيزم مي باشد ، كه در آن احساسات  ، عواطف ومعنويات جاي خود را به سيستم هاي كامپيوتري و انسان هاي آهني داده اند و هـرروز اين مسئله پررنگ تر مي شود.   

مكتبهاي فلسفي نو با طرح ريزي  ايديالوژي و راه و رسم زندگي بشر سعي كرده اند تا مسير زنده گي انسان را به سوي ايده آلها سمت و سو بدهند. سوال اينست كه آيا براستي نوع بشر مي تواند براي موجودي همسان خود راه و روش زنده گي را طرح ريزي كند و او را به كمال برساند يا نه؟ آيا انسان مي تواند به جاي ‹ من › كل تصميم بگيرد و هنجارها و ناهنجارها را معين ساخته و تمام خواسته هاي بشر را كشف كرده و آن را درسيستمي قانون مند ارائه كند؟!    
ادامه نوشته

پروژه درس قرائت قران کریم از محمد مرادی پور


اسرار فلزآهن در قرآن کريم)

اهمّيّت،نحوه شکل گیری ومنافع آهن:

واژه حديد، پنج بار در قرآن آمده: إسراء/17، 50‌؛ كهف/18، 96؛ حج/22، 21؛ سبأ/34، 10؛ ق/50‌،22؛ حديد/57‌،25. در چهار مورد به معناى «آهن» و در يك مورد به معناى «تيز»آمده است: «فَبَصَرُكَ اليَومَ حَدِيد = و ديده‌ات امروز (=‌قيامت)تيز است». آهن را ازآ‌نرو حديد گفته‌اند كه ريشه آن (ح ـ د ـ د) به معناى حدّت و شدّت است و قرآن نيز به اين ويژگى تصريح مى‌كند.سوره الحديد ازاول قرآن سوره 57 است که اين رقم مساوی با وزن مولکولی يکی از ايزوتوپهای آهن است. سوره الحديد ازانتهای قرآن بترتيب سوره 58  است که اين رقم نيز مساوی با وزن مولکولی يکی ديگر از ايزوتوپهای آهن است.نکته قابل توجه ديگر اين که آيه ای که در آن از آهن سخن گفته شده آيه 25 ام است وشماره ی آيه ی آهن با احتساب بسم الله 26 ميشود، همچنين جمع حروف ابجد آيه نيز 26 است که برابر باعدد اتمی آهن عدد26         ( درجدول عناصر شیمیائی مندلیف ).

ادامه نوشته

پروژه درس قرائت قران کریم از ارش یقینی تجدد


به نام خدا

 

 

تحقیق درس آشنایی با قرآن کریم

 

 

موضوع مقاله

رابطه قرآن و علم و راهکار حل تعارضهای ظاهری آنها

 

 

 

 

گردآورنده:

آرش یقینی تجدد



رابطه قرآن و علم و راهکار حل تعارضهای ظاهری آنها

رابطه قرآن و علم، سازگاری، تعامل سازنده و تأیید متقابل است. هم قرآن به علم تشویق می‌کند و هم علم شگفتیها و اعجازهای علمی قرآن را تأیید و هر روز مطلب جدیدی از حقایق علمی قرآن را کشف می‌کند.

Description: خبرگزاری فارس: رابطه قرآن و علم و راهکار حل تعارضهای ظاهری آنها

چکیده:

در این مقاله به احتمالات رابطه علوم تجربی و دین (با تاکید بر حوزه قرآن) پرداخته شده است. نخست تداخل علم و دین مطرح و سپس تعارض واقعی و ظاهری علم و دین مطرح شده و تعارض واقعی با دلایلی محال انگاشته شده و تعارض ظاهری پذیرفته شده اما قابل حل دانسته شده است و راهکاری برای رفع تعارضات ظاهری بیان شده که تصرف در ظاهر آیات در هنگام تعارض با علم قطعی و پی‌گیری خطای مقدمات فهم علمی و فهم تفسیری در هنگام تعارض نصوص با علم قطعی پیشنهاد شده است. با شواهدی مردود شمرده شده است و با شواهد و دلایل قرآنی رابطه سازگاری و تعامل بین علم و دین پذیرفته شده است. در این مقاله به دیدگاه‌های اخیر دکتر سروش در مورد بن بست تعارض قرآن و علم اشاره شده و با توجه به مطالب فوق مورد نقد قرار گرفته است.

ادامه نوشته

پروژه درس قرائت قران کریم از امیر ابوالفتحی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

نام تحقیق :

 

رابطه انسان وقرآن

 

 

                     

نام استاد : آقای دکترکریمی

تهیه کننده : امیرابوالفتحی

شماره دانشجویی : 910407449

پروژه تحقیقاتی درس روخوانی قرآن

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چکیده

با خواندن عنوان مقاله فارغ از این سؤال که آیا میان قرآن و انسان رابطه ای وجود دارد دو

سؤال به ذهن می آید: 1) انسان چگونه با قرآن ارتباط برقرار کند؟ 2) رابطه انسان و قرآن

چگونه رابطه ای است؟

آنچه در اینجا قصد بررسی آن را داریم این است که آیا قرآن کریم با انسان رابطه ای داردیا

نه؟ اگر رابطه دارد این رابطه چگونه رابطه ای است؟ آیا ذاتی است یا عرضی؟

اولاً نظام عالم برای انسان دو بعد تکوین و تشریع را نشان می دهد که البته اساس تشریع

تکوین است. ثانیاً این دو موجود در هر دو بعد تکوین و تشریع با یکدیگر ارتباط دارند.

ارتباط در تشریع به صورت قانون گذاری جلوه می کند که این رابطه می تواند حقیقی باشد

 یا اعتباری یا هردو. درباره بعد تشریعی این ارتباط کار زیاد انجام گرفته است وماازاین

امر نیز اجمالاً سخن خواهیم گفت و لیکن اصل کار ما پیرامون همان رابطه تکوینی است.

اگرقانون گذار به تمام امورشخصی که برای او قانون گذاری می کند عالم باشد و ازاوبی

نیاز باشد، قانونی که می گذارد بر اساس بعد تکوینی وجود اوست و با شخص مورد نظر

ارتباط دارد و چنین ارتباطی یک ارتباط ذاتی است؛ در غیر اینصورت این ارتباط، یک

ارتباط عَرَضی است و شخص برای ایجاد ارتباط نیاز به زحمت زیادی دارددأب ما در این

کار اینست که ابتدا قرآن را معرفی نموده و کمی در حول محور حقیقت کلام الله مجید بحث

نموده و کمی راجع به انسان و خصوصیات او و راجع به انسان به فعلیت رسیده اعنی

انسان کامل با استفاده از قرآن بحث می نماییم و سپس با بررسی نقاط اشتراک و افتراق این

دو حقیقت عظیم نظام عالم به بررسی رابطه انها می پردازیم گاهی در ضمن بحث از


 
ادامه نوشته